Leksehjelp

Hensikten med leksehjelp finnes i § 1A-1. i forskrift til opplæringsloven: 

”Kommunen skal tilby leksehjelp, jf. opplæringslova § 13-7a, med til saman åtte timar kvar veke til elevar i grunnskolen. Dei åtte timane fordelast  fritt på årstrinna slik kommunen avgjer. Formålet med leksehjelpa er å gi eleven støtte til læringsarbeidet, kjensle av meistring og gode rammer for sjølvstendig arbeid. Leksehjelpa skal og medverke til å utjamne sosial ulikskap i opplæringa.. Leksehjelpa er ikkje ein del av opplæringa til eleven, men skal sjåast i samanheng med opplæringa. Leksehjelpa skal gi eleven hjelp med skolearbeidet.” 

Tilbudet skal være gratis for elevene. 

Leksehjelp ved Sokndal skole

Viktige forutsetninger: 

·         Det er foresatte som har ansvaret for at barna gjør lekser. Foresattes interesse for det som skjer på skolen, både fag og læringsmiljø, har stor påvirkning på barns motivasjon for læring. 

·         Det er viktig at alle foresatte støtter barna sine ved å følge med, snakke positivt om skolen og ha positive forventninger til læring og sosial utvikling. 

 Regler for leksehjelpen: 

  1. Leksehjelpen foregår etter skoletid, og utføres av lærer/fagarbeider. 

2. Bemanningen er minst en voksen pr. 12 elever. 

3. Elever med spesielle behov, kommer ikke inn under denne ordningen (egne tiltak). 

4. Påmelding til leksehjelp skjer via Visma Flyt. 

5. Avmelding kan skje når som helst i skoleåret. Avmelding må skje til administrasjon via Visma Flyt. 

6. Elever kan skriftlig søke om plass midt i skoleåret, og kan få plass på betingelse av at grensen for antall elever pr voksen ikke overskrides. 

7. Hvis eleven er på skolen, men ikke skal på leksehjelpen, går eleven innom på leksehjelpen og sier fra. Foresatte kan også ringe kontoret på skolen og si fra om elev som ikke skal på leksehjelp. Hvis elev ikke har møtt på leksehjelpen 3 ganger (uten grunn), vil kontaktlærer ringe hjem og varsle om dette. 

8. Den tiden eleven er på skolen og deltar i leksehjelpen, gjelder ordensreglene for skolen (med unntak av sanksjon om bortvisning). 

9. De voksne har ansvar for å veilede og hjelpe til med lekser. Leksehjelperen har ikke ansvar for å kontrollere at leksene er rett gjort og at alt arbeidet er utført. Dette må foresatte gjøre hjemme. 

10. Leselekse og muntlige øvinger må følges opp av foresatte hjemme. 

11. Kontaktlærer på mellomtrinnet legger ukeplan ut på skolens hjemmeside, slik at de ansvarlige på leksehjelpen evt kan hente ut informasjonen. Individuelle lekseplaner må følge eleven i ranselen.  

12. Det er tillatt å gjøre lekser for flere dager, der det er hensiktsmessig. 

13. Det skal være rolig i rommet hvor leksene gjøres. Får eleven tid til overs etter at leksene er gjort, kan de enten lese i stillelesingsboka eller gå hjem. OBS: De som går på 4. trinn må ha tillatelse av foresatte for å gå hjem før kl 15. De som skal på SFO går dit når leksene er gjort. 

14. Dersom ordensreglene for skolen og leksehjelpen ikke blir fulgt, registreres hendelsen og leveres kontaktlærer, for registrering. Ved mindre problematferd får foresatte skriftlig beskjed fra kontaktlærer etter fem hendelser (mellomtrinn). På ungdomstrinnet leveres notat til kontaktlærer. Ved alvorlig problematferd blir foresatte kontaktet med det samme, av de ansvarlige for leksehjelpen, og notat om dette legges i elevmappa (websak). Gjentar dette seg flere ganger, blir eleven bortvist fra leksehjelpen.

Alle elever og foresatte må samtykke til disse reglene for å delta på leksehjelpen. 

Foresatte gir samtykke i Visma Flyt. 

 Revidert 23/8-23