Er det behov for å bygge vei?

Du må søke om godkjenning for nyanlegg og ombygging av bilveger, traktorveger og enklere veger som er nødvendig for landbruksvirksomheten. Dette inkluderer også punktutbedringer i flaskehalser som medfører heving av vegklasse.

Anleggsarbeidet kan ikke startes før gyldig løyve fra kommunen. 

Sander Huslende Alfredsen

Behov for å bygge veg?

Skogeier bør i god tid før hogst vurdere om det er behov for å bygge ny eller ruste opp eksisterende traktor- eller skogsbilveg. Skogområder med dårlig vegdekning gir lang terrengtransport med lassbærer frem til velteplass. Lang terrengtransport gir langt høyere driftspris. Vegbygging i skog er viktig for å redusere / effektivisere terrengtransporten ved at skogressursen blir lettere tilgjengelig for skogsmaskiner og for å redusere driftsprisen. 

En godt planlagt veg vil også gjøre skogen lettere tilgjengelig for annen skjøtsel av skogen, som nyplanting etter hogst og ungskogpleie i ungskogfasen. 

 

 

 

Vegklasse 3, 4 og 5 (skogsbilveger)

Skogsbilveger dimensjoneres for tømmerbiler. Fordelen med skogsbilveger er at terrengtransporten med lassbærer reduseres ved at velteplassen flyttes nærmere der skogressursen står. Dette gir svært store besparelser ved rett planlegging. 

Vegklasse 3 - Skogsbilveg

Vegklasse 3 er en skogsbilveg for tømmerbil med henger bygget etter en standard som gir få begrensninger gjennom hele året, selv ved teleløsning og i perioder med mye nedbør. 

Vegklasse 4 - Sommerbilveg for tømmerbil med henger

Vegklasse 4 er en skogsbilveg for tømmerbil med henger med begrensninger i perioder med teleløsning og mye nedbør. Vegklassen anbefales i områder der tømmerkvantum og transportavstand tilsier biltransport, men der terrengforholdene og tilgjengelige ressurser ikke gir økonomisk grunnlag for å bygge en vegklasse 3. Vegklasse 4 har mildere krav av hensyn på tillatt stigning sammenlignet med vegklasse 3, og er av den grunn den mest anvendte vegstandarden i Rogaland når det skal bygges skogsbilveger.

Vegklasse 5 - Sommerbilveg for tømmerbil uten henger

Vegklasse 5 er en skogsbilveg for tømmerbil uten henger med begrensninger i perioder med teleløsning og mye nedbør. Denne vegklassen bør kun bygges på steder der det ikke er teknisk mulig eller økonomisk forsvarlig å bygge en høyere vegstandard. Den bør derfor benyttes i unntakstilfeller. 

 

Vegklasse 7 og 8 (traktorveger)

Avhengig av vegklassen, dimensjoneres traktorveger for transport av tømmer med lassbærer og landbrukstraktor eller lettere utstyr. I områder der det ikke er økonomisk forsvarlig å bygge etter en skogsbilvegstandard, vil gode traktorveger være et godt alternativ ved at terrengtransporten effektiviseres. Selv om lengden på terrengtransporten ikke reduseres, vil effektivisering av terrengtransporten også kunne gi store besparelser i driftsutgifter. 

Vegklasse 7 - Tung traktorveg

Vegklasse 7 er veger for transport med lassbærer og landbrukstraktor med henger. Generelt skal disse vegene kunne nyttes til transport hele året, med unntak i perioder med mye nedbør og under teleløsningen. Svake partier i undergrunnen må forsterkes med bærelag. 

Vegklasse 8 - Enkel traktorveg

Vegklasse 8 er veger for transport av tømmer med landbrukstraktor eller annet lettere transportutstyr. Vegklassen omfatter enkle traktorveger som inngår i det permanente vegnettet. Standarden må i stor grad tilpasses det formålet og transportustyr vegen bygges for. 

 

Hvor mye spares i driftspris av å bygge skogsveger?

Forsøk har vist at terrengtransporten med lassbærer fra skogen er den faktoren som har størst påvirkning i driftsprisen ved en skogsdrift. Lang terrengtransport fra skogen til nærmeste velteplass betyr at lassbæreren må kjøre lenger før frakten av tømmeret kan tas over av tømmerbil på permanent veg. 

Ved 100 meter terrengtransport kan en lassbærer kjøre ut 26,4 kubikkmeter per time til velteplassen. Ved 700 meter terrengtransport, faller produktiviteten til 14,9 kubikkmeter per time. Dette tilsvarer nesten en halvering i produktiviteten. 

Videre varierer også kjørehastigheten på terrengtransporten mye. Ved gunstige forhold kan kjørehastigheten ved terrengtransporten med lassbæreren skje ved hastigheter opp til 65 meter per minutt, men kjørehastigheten kan falle ned til 23 meter per minutt ved ugunstige forhold. 

Noen grunneiere kan ha en kombinasjon av lang terrengtransport og dårlige terrengforhold som gir lav kjørehastighet. 

Ved bygging av skogsbilveg, reduseres terrengtransporten ved at velteplassen legges nærmere skogen. 

Ved bygging av traktorveg, reduseres ikke lengden på terrengtransporten, men terrengtransporten effektiviseres ved at kjørehastigheten kan økes. 

Sander Huslende Alfredsen

Bilveger har en dyrere anleggskostnad enn traktorveger, men på samme tid kan potensiell innsparing bli større.

Det er også mulig å søke tilskudd til vegbygging i skog. For mer informasjon om dette, se Tilskudd til vegbygging i skog - Sokndal kommune.

 

Større veganlegg

Ved større veganlegg vil det være hensiktsmessig å benytte seg av vegplanlegger.

Prosjektet “Gode skogsvegløysingar i Rogaland” i regi av Statsforvalteren i Rogaland, i samarbeid med Rogaland fylkeskommune, kommunene og skognæringen, består av 1,5 årsverk over en treårsperiode.

Prosjektet sitt hovedmål er å øke verdiskapingen og utnyttelsen av skogressursene gjennom etablering av fremtidsrettede vegløsinger med godt vedlikehold.

Prosjektlederen er vegplanlegger og utfører prosjektering av skogsveganlegg i hele Rogaland. Vegplanleggeren kan delta på gratis befaring for å vurdere behovet for skogsveg. Ta kontakt med kommunen ved interesse om å benytte vegplanleggeren. 

 

Søknad om bygging av landbruksveg

Mer informasjon om søknadsprosessen og søknadsskjema om bygging av landbruksveg finner du på Landbruksdirektoratets nettsider. 

Søknadsskjema bygging av landbruksveg. 

Utfylt skjema sendes til postmottak@sokndal.kommune.no

Ved behov for hjelp til søknadsprosessen, ta kontakt med Sander Huslende Alfredsen. 

 

Nyttige lenker

Les mer om emnet hos Statsforvalteren.

Landbruksvegforskriften.

Vegnormalen.

Skogsveger - Skogkurs.

Kontakt oss

Sander Huslende Alfredsen
Skogbrukssjef
E-post
Telefon 47 28 13 65
Mobil 47 28 13 65
Anders Øfstaas
Rådgiver skog- og viltforvaltning
E-post
Telefon 47 69 59 14