Åpning av kalkdoserer på Mydland

Onsdag 21.06.23 ble det avholdt overtakelse og snorklipping på prosjekt Kalkdoserer nr 3 Mydland. Denne åpningen signaliserer også slutten på ett større kalkdoseringsprosjekt som har pågått siden 2015.

Til stede på åpningen var: Stein-Øyvind Gudbrandsen (ekstern byggeleder fra Novaform), Jan-Andrew Sele og Lill Karin Sele (totalentreprenør Sele Kalk), Øystein Lindø (rådgiver Teknikk og miljø), Vidar Ørmen (driftsoperatør), Jonas Andersen Sayed (ordfører), Line Aarsland Moen (kommunalsjef Teknikk og miljø), Torleif Sele (Sele Kalk) Ingunn Walderhaug/Dalane Tidende

Kalkanleggene i Sokndal kommune inngår i Miljødirektoratets overvåking av laksevassdrag i fylket.

Målet med dette prosjektet er å dokumentere vannkjemiske og biologiske effekter av kalking i lakseførende vassdrag, med sikte på at kalkingen skal skje på en økologisk og økonomisk måte.

Som en del av dette er det etablert tre kalkdoserer-anlegg i Sokndal Kommune. Disse er strategisk plassert på anbefaling av Miljødirektoratet på områder med nedslagsfelt som gir og danner store vannmengder som leder til elven og er med på å regulere vannkvaliteten som ender opp i lakseelven Sokna og sørger for gode og riktig vannkvalitet i denne elven.

Formålet med disse kalkdoserer-anleggene er å regulere vannkvaliteten og PH- verdien til et akseptabelt og riktig nivå i Sokna elven som en lakseførende elv, å gi de beste forutsetninger for laksebestanden.

Anleggene er moderne og miljøvennlige, eget driftspersonell er involvert i driften av anleggene og det styres via SD-anlegg basert på pH-målinger som er med på å regulere kalkmengden som slippes ut, som igjen gir riktig vannkvalitet i lakseelven. Ved å etablere disse anleggene vil vi på en mer miljømessig måte få regulert vannkvaliteten og redusere kalkingsprosessen som tidligere er utført ved hjelp av helikopter som også er en mindre nøyaktig kalkingsmetode og vanskeligere å regulere.

Prosjektet er fullfinansiert av Miljødirektoratet, Statsforvalteren i Rogaland og kalkingsfondet. Total kostnadsramme er på ca. 10 millioner kr.

De tre kalkdoserer- anlegg består av:

• Kalkdoserer Løtoft - Dette er ett tørrkalk anlegg levert av Franzefoss og ble ferdigstilt i 2019.
  • Kalkdoserer Rosland - Dette er ett biokalkanlegg levert av Sele Kalk og ble ferdigstilt i 2020.
  • Kalkdoserer Mydland - Dette anlegget er så å si identisk som anlegget på Rosland, både i utforming og type kalkingsanlegg. Denne stasjonen er også levert av Sele Kalk og ble ferdigstilt i 2023.