Fugleinfluensa i Norge høsten 2020

Meld fra til Mattilsynet om døde fugler.

Mattilsynet oppfordrer folk som ferdes langs sjø og vann og våtmarksområder om å informere Mattilsynet ved funn av sjuke eller døde fugler av disse artene:

• andefugler (ender, gjess og svaner)
  • måkefugler
  • vadere
  • rovfugler (spesielt ørn og musvåk)
  • åtseletere (kråke og ravn)

Dette gjelder spesielt i områder som fungerer som rasteplasser for trekkfugler.

Fugler som er døde av ytre skader, er avmagra eller råtne er i utgangspunktet ikke aktuelle å undersøke for fugleinfluensa. Men, ved funn av døde fugler av de ovenfor beskrevne artene uten synlig dødsårsak bør det lokale Mattilsynet kontaktes på tlf. 22 40 00 00.

Av hensyn til generell smittefare skal man unngå å komme i fysisk kontakt med sjuke og/eller døde fugler.

Registrering av hobbyfjørfe
Hvis du har hobbyfjørfe i risikosonen, som per nå omfatter fylkene:

• Trøndelag
  • Møre og Romsdal
  • Vestland
  • Rogaland
  • Agder
  • Vestfold og Telemark
  • Viken
  • Oslo
  • Innlandet

må du registrere dyreholdet ditt hos Mattilsynet:

Registrere hobbyfjørfe hos Mattilsynet

Det er påvist høypatogen fugleinfluensa i Norge, Sverige, Danmark og flere land i Europa denne høsten. Fugleinfluensaen som nå påvises er først og fremst en risiko for fugler, og ikke for mennesker. Risikoen for smitte til mennesker vurderes av Folkehelseinstituttet som svært lav.

Påvisninger av fugleinfluensa i Norge høsten 2020

Sted Art Antall
Rogaland Kortnebbgås 2
Rogaland Kalkun 1
Bergen Måke 1

Mattilsynet innfører "portforbud" for å hindre smitte til tamme fugler

For å hindre smitte fra ville til tamme fugler har Mattilsynet innført portforbud for fjørfe i fylkene Trøndelag, Møre og Romsdal, Vestland, Rogaland, Agder, Vestfold og Telemark, Viken, Oslo og Innlandet.

Et portforbud vil si at alle tamfugler skal være innendørs eller eventuelt under tak.

Portforbudet gjelder også for økologiske fjørfe. Økologiregelverket tillater å holde fjørfe inne eller under tak i en begrenset periode på grunn av slike restriksjoner. Dette påvirker derfor ikke økologigodkjenningen av virksomheter eller statusen på produkter.

Om «Portforbudforskriften» for fjørfe

Smittesituasjonen vurderes fortløpende

Smittesituasjonen kan endre seg raskt og Mattilsynet gjør derfor fortløpende vurderinger av situasjonen.

Konsekvenser for fjørfehold: Forebyggende tiltak i hele høyrisikområdet

Konsekvensene ved eventuell smitte fra villfugl til fjørfe kan være svært alvorlige for fjørfenæringen, hobbyfjørfehold og arbeidet med bevaring av våre nasjonale fjørferaser.

Veterinærinstituttet har, etter at fugleinfluensa ble påvist i Norge, vurdert risikoen for smitte av fugleinfluensa fra ville til tamme fugler. Risikoen for smitte fra villfugl og fra miljøet er høy for alle fjørfevirksomheter i høyrisikoområdene definert i Forskrift om endring i forskrift om midlertidige forebyggende tiltak for å hindre smitte av høypatogen aviær influensa fra ville fugler til fjørfe og andre fugler holdt i fangenskap 07.12.2020 (Portforbudforskriften). Høyrisikområdet omfatter hele Sør-Norge fra Trøndelag og sørover. Det opprettes per nå ikke særskilte soner med flere tiltak innenfor høyrisikområdet, dette kan endres ved ytterligere påvisinger.

Det er nå svært viktig med smitteforebyggende tiltak. Fjørfeholdere har selv ansvar for å gjennomføre de smitteforebyggende tiltakene.

Du kan lese mer om relevante tiltak for næringsretta  fjørfehold her.

Du som har høner i hagen kan også gjøre mye for å hindre smitte til fuglene dine, du kan lese mer om dette her.

Dersom smittesituasjonen endres, vil Mattilsynet vurdere å sette i gang ytterligere tiltak for å hindre smitte fra ville til tamme fugler. Slike forebyggende tiltak kan settes i verk på kort varsel.

Lav smitterisiko for mennesker

Det er ingen tidligere kjente tilfeller av smitte fra fugl til mennesker med dette viruset, og smitterisiko til mennesker vurderes som svært lav.

Husk likevel å unngå direkte fysisk kontakt med sjuke/og eller døde fugler, da disse f.eks. kan være smittet med Salmonella.

Spørsmål og svar og fugleinfluensa

Smittevernråd til kommersiell fjørfeproduksjon

Smittevernråd til hobbyfjørfehold