Håndtering av støvflukt fra deponi

Manuell vanning med traktor

Sokndal kommune besøkte fredag 16. juni 2023 Titania AS. Her ble det gjennomført et dialogmøte der støvflukt fra deponiet på Tellenes var tema. Kommunen har de siste ukene mottatt flere henvendelser fra innbyggere i Åna-Sira som opplever plagsomt støv fra deponiet.

Ledelsen ved Titania AS presenterte både nåværende og kommende planer for håndtering av støvflukt. Både manuell vanning med traktor, og vanningsanlegg med vannspreder benyttes for å redusere støvflukt. Det gjennomføres også regelmessige målinger.

Framover er det planlagt en utvidelse av vanningsanlegget, samt utskifting av måleutstyr. Dette skal ytterligere bedre håndteringen av støvflukt.

Det ekstremt tørre været som har vært den siste tiden trekkes fram som en forklaring på mer støvflukt. Videre har arbeidet knyttet til sikring av gruvedam 1 ført til at deler av deponiet ikke har vært tilgjengelig for vanning eller tilførsel av våte avgangsmasser. Når dette arbeidet nå er fullført vil man igjen kunne tilføre vann til dette området.

Kommuneoverlege Knut Vassbø, og kommunalsjef helse og omsorg Sigmund Hadland jr. var med på befaring i deponiet. Her fikk vi se at den manuelle vanningen pågikk for fullt med traktorer, samtidig som det er etablert et betydelig rørnett for vanning med sprederanlegg.

Landdeponiet. Bak i bildes ses toppen av gruvedam 1 som nå er ferdig utbedret, mens traktor med vanningsvogn og vanningsanlegg ses i deponiet.

- Ved gruvevirksomhet og deponi vil det alltid være risiko for støvflukt, og tilbakemeldingene fra Åna Sira-området tas på alvor både av kommunen og Titania. Det er betryggende for kommunen å se at Titania AS har gode rutiner for å håndtere dette i en krevende situasjon med utbedring av dammen, samtidig som de stadig jobber for å utbedre overvåking av støvflukt og tiltak i deponiet. At utbedringen av dammen nå er fullført, vil også føre til at den flereårige unntakssituasjonen i deponiet kan avsluttes, uttaler kommuneoverlege Knut Vassbø

Kai Inge Holthe-Seim (Titania), Knut Vassbø (kommuneoverlege), Dag Larsen (Titania) i deponiområdet.