Håndtering av støyproblematikk i Rekefjord

Sokndal kommune besøkte onsdag 16. august Rekefjord Stone. Her ble det gjennomført et dialogmøte på bakgrunn av mottatte støyklager fra naboer.

Ledelsen ved bedriften presenterte gjennomførte støyreduserende tiltak, og videre planlagte tiltak som skal gjennomføres framover.

Videre ble støymålinger og støykrav presentert. Det ble tydeliggjort fra bedriftens representanter at målsetningen er å redusere støy så mye som mulig.

Kommuneoverlege Knut Vassbø, Janne Østbø fra miljørettet helsevern, og kommunalsjef helse og omsorg Sigmund Hadland jr. var med i møtet, og fikk også en befaring på området. Her ble flere av de gjennomførte tiltakene presentert.

For Sokndal kommune er det viktig at Rekefjord Stone har et pågående arbeid for å redusere støy, og at bedriften bruker flere eksterne firma til å gjennomføre og kontrollere beregninger og målinger.

Det er Statsforvalteren som stiller de konkrete kravene til driften når det gjelder miljøpåvirkninger.