Vi trenger nye medlemmer til råd for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne

Ifølge kommuneloven er alle kommuner pålagt å ha et råd for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Nå ber vi funksjonshemmedes interesseorganisasjoner og organisasjoner for eldre om å fremme forslag til representanter og vararepresentanter.

Formålet med dette lovpålagte rådet er å sikre en bred, åpen og tilgjengelig medvirkning for eldre og mennesker med nedsatt funksjonsevne, i saker som angår dem. Rådene skal ikke behandle saker som gjelder enkeltpersoner.

Medlemmene i rådet regnes som folkevalgte, og velges for fire år av gangen. Nå skal rådet velges for valgperioden 2023–2027.

Rådet består av fem medlemmer og varamedlemmer. Et av medlemmene velges fra hovedutvalg for Levekår. Det er kommunestyret som velger medlemmer og varamedlemmer.

Hvem kan sitte i rådet?

Rådet bør bestå av personer med ulik erfaring, alder, etnisitet og bakgrunn, dette for å sikre at de representerer bredest mulig.

De som skal sitte i rådet må:

• kunne ta ordet i en forsamling
  • kunne skrive forslag til vedtak
  • kunne sette seg inn i sakspapirer
  • ha et bredt kontaktnett i brukergruppen og blikk utenfor egen situasjon
  • kunne hente inn meninger fra de medlemmet representerer
  • kunne se muligheter i overordnede saker

Medlemmene i rådet mottar møtegodtgjørelse for de oppsatte møtene.

Nominasjon av kandidater

Kandidater til rådene foreslås av organisasjoner for henholdsvis eldre og mennesker med funksjonsnedsettelse.

Frist for å sende inn nominasjoner er 11. september 2023

Nominasjonen må inneholde:

• Navn og kontaktinfo for personen/organisasjonen som nominerer
  • Navn og kontaktinfo på den som foreslås

Slik sender du inn forslag til kandidater

Forslag til kandidater sendes innen 11.september 2023, til e-post: postmottak@sokndal.kommune.no eller i post til:

Sokndal kommune
Gamleveien 20